Webwinkels

Waar moet ik op letten als ik een e-scooter wil kopen?

Ik ben een fietspersoon, altijd geweest. Ik heb geen rijbewijs, dus ook geen auto, maar het gaat nog verder. Niet alleen heb ik nog nooit een brommer of scooter gehad, ik heb er zelfs nog nooit op gereden. Dat klinkt misschien wat wereldvreemd, maar de behoefte is er nooit geweest.
Ik begin echter wat ouder te worden en echt langere afstanden met de fiets zitten er niet meer in, hoewel de behoefte voor tochtjes er nog wel degelijk is. De omgeving van Eindhoven mag dan misschien niet zo heuvelachtig mooi zijn als de omgeving van Heerlen, het is er aangenaam toeven met een goed ontwikkelde infrastructuur.
Een volgende logische stap zou de aanschaf van een elektrische fiets kunnen zijn, maar de verschijning van de deelscooter, ook elektrisch, heeft mijn gedachten ook die kant opgestuurd. Is een elektrische of e-scooter misschien iets voor mij?

Overdenkingen

• De belangrijkste overweging om voor een e-scooter te gaan, en
niet voor een e-bike, is het feit dat ik zelf niks hoef te doen. Bij een elektrische fiets moet je immers wel zelf nog trappen; op een e-scooter ga je comfortabel zitten en die doet al het werk voor je.
• Voor de prijs hoef ik het ook niet te laten , want die komen
vrijwel overeen. Goed, je kunt altijd voor goedkopere modellen gaan, fietsen zelfs goedkoper dan scooters, maar ik ga liever voor ‘goed’ dan ‘goedkoop’. Voor rond de €2000 ben je een eind op weg.
• Qua gewicht is er wel degelijk een verschil, want een e-scooter
is natuurlijk behoorlijk aan het gewicht. Voor jonge mensen is dat geen probleem, voor ouderen soms wel.
• De keuze van het soort e-scooter is snel gemaakt, dat wordt
een e-snorscooter. 25 km/uur is meer dan genoeg voor een drukke stad en ook buiten de stad hoef ik helemaal niet harder te gaan.
• Dat scheelt ook gelijk de overwegingen voor een rijbewijs, een
Helm en waar te mogen scooteren. Het fietspad dus. Verzekering is altijd nodig, zowel WA als diefstal.

Dan de e-scooter zelf

Bij de aankoop van een elektrische scooter moet je als consument vooral letten op wat voor accu erop zit. Die bepaalt namelijk de actieradius, oftewel hoever je ermee kunt rijden. Het kan geen kwaad daar wat meer informatie over in te winnen, over zaken hoe sterk een batterij is, wat voor accu het is, de oplaadtijd en of die afneembaar is in verband met het opladen.
Vraag de verkoper duidelijk uit te leggen wat waarden als Volt, Ampère/uur, Wattage precies betekenen en wat de beste optie is voor datgene wat je met de e-scooter van plan bent.
Op subjectief gebied is natuurlijk ook het design van groot belang. Hoe oogt de e-scooter en zal ik mij op mijn gemak voelen als ik erop rij?

Persoonlijke keuze

Ik zie wel wat in de driewielers, zoals de Nipponia Pride of de Dooha iTank. Die kun je tot op hoge leeftijd gebruiken als een soort van e-scootmobiel.

Gerelateerde artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back to top button
ajax-loader